مشعل گازی و گازوئیلی

در این مقاله به بیان تفاوت های میان مشعل گازی و گازوئیلی می پردازیم، لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

به طور کلی از تفاوت های این دو نوع مشعل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        نوع سوخت مصرفی

·        وجود نازل در مشعل گازوئیلی

·        استفاده از فتوسل در مدل مشعل گازوئیلی

·        نیاز به انجام مرتب سرویس های دوره ای در مشعل گازوئیلی

تفاوت در نوع سوخت

·        مشعل های گازی

مشعل های گازی قادر به سوزاندن سوخت گاز می باشند. بر خلاف مدل های گازوئیلی که سوخت مایع ابتدا تبدیل به پودر شده، در مشعل های گازی با اتصال به لوله گاز طبیعی، با دریافت گاز به حالت آماده برای ایجاد شلعه و احتراق وارد دستگاه می‌شود این مدل مشاغل در دوران سن دار و بدون فن طراحی و ساخته می شود. این مدل مشعل در دو نوع فن دار و بدون فن طراحی و ساخته گی شوند. با شروع به کار دستگاه و رسیدن جریان برق به ترانسفورماتور جرقه زده و سر الکترود ها جرقه ایجاد می‌ کند و با باز شدن شیر برقی و جریان گاز درون محفظه احتراق با مخلوط شدن هوا و گاز، شعله ایجاد می شود.

·        مشعل گازوئیلی

نحوه عملکرد و ساختار این مدل از مشعل ها به این صورت است که برای احتراق نیاز به سوخت های مایع و نفتی دارند. الکتروموتور به کار رفته در مشعل گازوئیلی باعث حرکت و چرخش پمپ گازوئیل و پروانه دمنده می‌ شود. زمانی که گازوئیل از نازل عبور می‌ کند، از مایع به پودر تبدیل شده و به صورت پودری پاشیده می شود. بعد از پاشش پودر، ترانس با ولتاژ بالا و ایجاد جرقه در سر الکترود جرقه، سوخت پاشیده شده را مشتعل کرده و شعله ایجاد می‌ شود.

وجود نازل در مشعل گازوئیلی

همان طور که اشاره شد مشعل های گازوئیلی تنها قادر به مصرف سوخت مایع هستند، استفاده از نازل در این مشعل ها باعث شده بعد از عبور سوخت مایع یا همان گازوئیل آن را به پول به پودر تبدیل کند. نقش نازل در این تجهیزات به این صورت است که سوخت مکیده شده توسط پمپ گازوئیل با عبور از آن به پودر تبدیل شده و برای احتراق آماده می‌ شود. به طور عمده نازل‌ های سوخت به صورت مخروط طراحی شده اند.

فتوسل

فتوسل از یک صفحه سرامیکی تشکیل شده که روی آن از ماده‌ ای به نام سولفید کادیوم به صورت مارپیچ قرار گرفته است و دو طرفه مارپیچ توسط دو رشته سیم به رله متصل شده‌ اند. به طور عمده از فتوسل در مشعل های گازوئیلی و برخی مدل‌ های گازسوز برای جلوگیری از انباشت سوخت در داخل کوره و جلوگیری از بروز انفجار مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد. محل قرار گیری فتوسل ها درون محفظه مشعل نصب شده و به طور کامل داخل دیگ و شعله را کنترل می کند. بنابراین از تفاوت مشعل گازی و گازوئیلی وجود فتوسل در این تجهیزات می باشد.

نیاز به نگهداری، مراقبت و سرویس های دوره ای

از تفاوت مشعل گازی و گازوئیلی می‌ توان به انجام سرویس های دوره ای در مدل های گازوئیلی اشاره داشت. به دلیل وجود ناخالصی و مواد معلق در گازوئیل، در این مدل مشعل ها بعد از مدتی قطعات و اجزای داخلی مشعل دچار رسوب شده و لازم است نسبت به تمیز کردن آن ها اقدام نمایید.

لازم به ذکر است تمامی مشعل ها دارای فیلتر هایی با منافذ ریز می باشند که از ورود آلودگی به داخل مشعل مانع به عمل می‌ آورند. باید در نظر داشت که گازوئیل نسبت به گاز دارای آلودگی های بیشتری است که در خصوص نگهداری مشعل های گازوئیلی باید به صورت دوره‌ ای و مرتب قطعات، اجزا و فیلتر ها را تمیز و پاک سازی نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مهتاب گستر رجوع نمایید.